تبلیغات
پـــــــــــــــــــــــرواز - ایثارگران بدانند؛ اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی
ایثارگران بدانند؛ اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی (۱)

دفاع > جانباز
- از ابتدای ارائه قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تا زمان تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشکالات و ایرادات زیادی به این قانون وارد شد و مجمع تشخیص نیز بر لزوم اصلاح آن صحه گذاشت.

در زمان بررسی اختلاف شورای نگهبان و مجلس درباره این قانون و مدت طولانی سپری شده در مجمع تشخیص برای اصلاح آن، طرح‌های مختلفی در مجلس شورای اسلامی به عنوان مكمل این قانون بررسی شد تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد؛ قانونی كه همچنان در پیچ و خم‌های اجرایی سرگردان است و ایثارگران در انتظار اجرای آن، اكنون با طرح اصلاحیه در مجلس مواجه شده است. گزارش یك شوری طرح خدمات‌رسانی كه در تاریخ 93/3/13 چاپ و توسط كمیسیون اجتماعی تقدیم مجلس شده است.

در ماده یك این صلاحیه، تبصره بند الف ماده یك قانون جامع اصلاح شده است. هر چند در سال‌جاری آیین‌نامه تعیین مصادیق عملی ایثارگران به تصویب هیأت وزیران رسید ولی در طرح اصلاحی تمامی موارد مربوط به تعیین مصادیق ایثارگری، تعیین درصد و تشخیص از كارافتادگی و تعیین عائله‌ تحت تكفل مشمولین قانون جامع با توجه به تدابیر فرماندهی كل قوا تعیین می‌شود. 4 موضوع مهمی كه همواره مورد اختلاف ایثارگران، نیروهای مسلح و بنیاد بود با این مصوبه در صورت نهایی شدن رفع خواهد شد.

بنیاد شهید یك نهاد فرهنگی- خدماتی است و نباید دغدغه‌های دیگری داشته باشد. تصوری كه درباره مقررات بنیاد وجود داشت این بود كه بنیاد خود قانون وضع و سپس نسبت به اجرای آن اقدام می‌كند و ناظر بر اجرای آن خودش است. با این تصور همواره درباره 4 موضوع اصلاحی بحث و جدل فراوان وجود داشت و ایثارگران هیچ‌گاه نسبت به عملكرد بنیاد درباره این چهار موضوع قانع نمی‌شدند.

اختلافات این موارد بین نیروهای مسلح و بنیاد نیز همواره وجود داشت تا جایی كه منجر به تهیه گردشكار گردشدید. با اصلاح این قانون بخش عمده‌ای از مشكلاتی كه بنیاد را در پاره‌ای موارد زمین‌گیر می‌‌كرد به مرجع اصلی آن یعنی نیروهای مسلح واگذار خواهد شد و بنیاد پرونده‌ای را از نیروهای مسلح دریافت خواهد كرد كه تكمیل و آماده ارائه خدمات خواهد بود.

در اصلاحیه كمیسیون اجتماعی تبصره‌ای به شرح زیر به بند ج ماده یك اضافه می‌شود: جانبازان زیر 25درصد اعصاب و روان و شیمیایی به تناسب شدت و ضعف آسیب‌دیگی، از امتیازات جانبازان 25درصد و بالاتر برخوردار می‌شوند.

شاید در نگاه اول این الحاقیه مثبت ارزیابی شود ولی بی‌دقتی در تصویب آن و عدم‌كارشناسی دقیق می‌تواند مشكلات بعدی را به وجود آورد. اگر پیشنهاددهندگان به دنبال نگاه ویژه‌ای به جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی هستند چرا مجددا بحث تناسب شدت و ضعف آسیب‌دیدگی را برای جانبازان زیر 25درصد پیش‌بینی كرده‌اند؟ آیا پیشنهاددهندگان درصد صرف اعصاب و روان و شیمیایی مدنظرشان بوده است با درصدهای تركیبی كه بخشی از آن اعصاب و روان و شیمیایی خواهد بود چه می‌كنند؟ با درصدهای اعصاب و روانی كه ناشی از «P.T.S.D» است چگونه رفتار می‌شود؟

در اصلاحیه مقرر شده از امتیازات جانبازان 25درصد و بالاتر برخوردار شوند؛ چرا به درستی مشخص نشده است كه از امتیازات كدام گروه از جانبازان بالای 25درصد برخوردار شوند؟ این نوع قانون‌نویسی سرگردانی را برای مجریان به دنبال خواهد داشت و با توجه به اینكه آیین‌نامه‌ای هم برای آن پیش‌بینی نشده، ضمانت اجرایی پیدا نخواهد كرد. بهتر است این موضوع با كارشناسی دقیق‌تر بررسی و پیشنهاد با مقدماتی به شرح زیر اصلاح شود:
1- نظام تعیین درصد برای این دو گروه با توجه به وضعیت واقعی آنان تعیین شود.
2- نظر به اینكه برخی از خدمات تابع درصد نیست مانند قانون حالت اشتغال، حقوق وظیفه و... بهتر است میزان ازكارافتادگی عوارض اعصاب و روان و شیمیایی در كنار درصد پیش‌بینی شود.
3- برای رعایت عدالت، به جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان بالای 25درصد توجه شود و با عنایت به اینكه وضعیت جانبازان در گروه‌های چهارگانه زیر 25درصد، 25 تا 49درصد، 50 تا 69درصد و 70درصد و بالاتر تقسیم شده است هر جانباز اعصاب و روان و شیمیایی كه در هر یك از گروه‌های چهارگانه قرار می‌گیرد، از امتیازات و تسهیلات یك گروه بالاتر بهره‌مند شود.

ایثارگران بدانند؛ اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی(۲)

اجتماع > خدمات و رفاه - در ماده(۴) اصلاحیه پیشنهادی فرزندان، والدین و همسران جانبازان ۷۰درصد و بالاتر به عنوان خانواده شاهد شناخته شده‌اند، موضوعی که از تاریخ تصویب قانون جامع در حال پیگیری و در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به تایید رسیده بود.

در ذیل بند(ز) تبصره‌ای به شرح زیر اضافه می‌شود:
همسر و فرزند شهید معادل ایثارگر تلقی می‌شود و میزان شمول مزایای ایثارگری به آنها تابع آیین‌نامه‌ای است كه ظرف سه‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
چند نكته درباره این الحاقیه قابل طرح است:
الف- شایسته است در كنار همسر و فرزند شهید، والدین شهدا نیز به این تبصره ملحق شوند.
ب- با عنایت به اینكه در بند(الف) ماده 44قانون برنامه پنجم توسعه، فرزندان شهدا از كلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف درباره جانبازان 50درصد و بالاتر به استثنای موارد مذكور در این بند، برخوردار می‌شوند، باید آیین‌نامه به گونه‌ای پیش‌بینی شود كه خدمات قبلی را حذف یا محدود نكند.
ج- عبارت لازم‌الاجرا شدن در تبصره مبهم است و آنچه در نظریه شورای نگهبان درباره الحاق یك تبصره به ماده 190سپاه درباره این عبارت وجود داشت نباید تكرار شود. شورای نگهبان در ایراد، به تبصره ماده190 اعلام كرده بود: عبارت لازم‌الاجرا شدن در خصوص اختیار مذكور در تبصره ایجاد ابهام می‌نماید، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. این ایراد در تاریخ 12/10/91 از طرف شورای نگهبان اعلام شد و مجلس شورای اسلامی در جلسه 15/4/93 جهت تامین نظر شورای نگهبان این اصلاحیه را انجام داد.
در ماده(5) اصلاحیه اختیاراتی كه بنیاد درباره تدوین یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد از كارافتادگی به عنوان مبنای ارائه خدمات داشت به ستاد كل نیروهای مسلح سپرده شده است. باتوجه به اصلاح تبصره بند(الف) ماده(1) این اصلاحیه منطقی می‌باشد. علاوه بر آن تبصره‌ای به ماده(18) ملحق می‌شود و در آن ستاد كل نیروهای مسلح، بنیاد و وزارت دفاع موظف می‌شوند آیین‌نامه امتیاز بندی تركیبی جمیع مصادیق ایثارگری و انتساب به خانواده شهدا و ایثارگران را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران مبنای ارائه خدمات قرار دهند. در این تبصره پیشنهادی همان مشكل شورای نگهبان در خصوص عبارت از تاریخ لازم‌الاجرا شدن نیز وجود دارد.
در ماده(6) تبصره(2) ماده(21) اصلاح شده است.
ماده(48) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به استخدام یكی از فرزندان ایثارگران در دستگاه محل خدمت پدر اشاره دارد. تبصره(2) ماده (21) قانون جامع نیز به این موضوع به شكل دیگری پرداخته است، این تفاوت یا به نوعی تناقض موجب آن شده است كه دستگاه‌های اجرایی از این اختلاف سوءاستفاده كرده و در اجرای این قانون كوتاهی نمایند.
اصلاح این تبصره سعی در رفع مشكلات دو قانون قبلی دارد و از این جهت تا حدودی نیز مشكلات را رفع می‌كند ولی بی‌دقتی در متن این اصلاحیه مشكلات دیگری را رقم خواهد زد:
الف- نام آزادگان سهوا یا عمدا حذف شده است.
ب- وقتی قرار است یكی از فرزندان جانبازان یا رزمندگان جذب شود دیگر قید اولویت درصد یا اولویت سابقه چه معنا دارد.
ج- دو قانون قبلی شرایط عمومی گزینش ملاك استخدام قرار گرفته بود. آیا نمایندگان مجلس از شرایط عمومی عدول كرده و اختیار دستگاه‌ها را در گزینش بیشتر كرده‌اند؟
ه- عبارت «علاوه بر سهمیه استخدامی» كه در ماده (48) وجود داشت و در تبصره (2) ماده (21) حذف شده و عبارت از محل سهمیه استخدامی جایگزین آن شده بود، همواره برای ایثارگران مشكل‌ساز بوده است لذا تصریح و شفافیت در این عبارت می‌تواند مشكل این قوانین متعدد كه تا به حال به سرانجام قطعی نرسیده است را حل نماید.
لذا پیشنهاد می‌شود متن تبصره به شرح زیر اصلاح شود:
كلیه دستگاه‌های مشمول ماده(2) این قانون موظفند یكی از فرزندان شهدا، اسرا، مفقودالاثران، آزادگان، جانبازان و رزمندگان را اعم از اینكه شاغل، بازنشسته، از كارافتاده، بازخرید یا فوت شده باشند با احراز شرایط عمومی استخدام علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در ماده فوق، ظرف مدت سه ماه از تقاضای آنان، در همان دستگاه از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند.

ایثارگران بدانند؛ اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(۳)

اکنون که قانون جامع خدمات‌رسانی در مجلس در حال اصلاح است ۳ نکته در بحث استخدام ایثارگران و فرزندان آنان باید به صورت شفاف در قوانین پیش‌بینی شود. ...


ایثارگران بدانند؛ اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(۳) اجتماع > خدمات و رفاه - اکنون که قانون جامع خدمات‌رسانی در مجلس در حال اصلاح است ۳ نکته در بحث استخدام ایثارگران و فرزندان آنان باید به صورت شفاف در قوانین پیش‌بینی شود.

1- هرچند در بند (ف) تبصره(3) قانون بودجه سال93 شركت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی كه واگذار شده و یا در حال واگذاری می‌باشند و یا در فهرست واگذاری قرار گرفته یا می‌گیرند، موظف شده‌اند برای ایثارگران شاغل قبل و بعد از واگذاری از قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران تبعیت نمایند. لكن ضرورت دارد این موضوع علاوه بر تعمیم به فرزندان آنان در اصلاحیه قانون جامع پیش‌بینی و به صورت قانون دائمی تصویب شود.

2- در قانون جامع و اصلاحیه آن پیش‌بینی شده است كه ایثارگران و فرزندان آنان از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام شوند لكن ایثارگران و فرزندان ایثارگرانی هستند كه سال‌ها در استخدام دستگاه‌ها هستند ولی تكلیف آنها روشن نشده است. لذا لازم است وضعیت این عزیزان نیز در اصلاحیه قانون روشن و نسبت به تبدیل وضعیت آنان به رسمی قطعی اقدام شود.

3- همواره تثبیت وضعیت شغلی ایثارگران و فرزندان آنان از اصولی بوده كه در برنامه‌های توسعه به آن اشاره شده است. لكن در قانون جامع و اصلاحیه آن از آن غفلت شده است. شایسته است به صراحت ایثارگران از بحث تعدیل نیروی انسانی معاف شوند. ماده(7) طرح خدمات‌رسانی به اصلاح ماده (39) قانون جامع اشاره دارد، در ماده (39) قانون جامع به پرداخت حقوق مشمولین قانون حالت اشتغال براساس قوانین و مقررات استخدامی نیروهای مسلح به صورت مطلق اشاره كرده است، در حالی كه ممكن است حقوق و مزایای برخی دستگاه‌های اجرایی از نیروهای مسلح بیشتر باشد كه در اصلاحیه به این موضوع توجه شده و حقوق بیشتر ملاك پرداخت قرار گرفته است.

ماده(8) طرح خدمات‌رسانی به اصلاح ماده (51) و تبصره آن، موضوع فوق‌العاده ایثارگری پرداخته است. مبنای پرداخت در این اصلاحیه بند(2) ماده (68) قانون مدیریت خدمات كشوری است كه با این اصلاحیه دوگانگی در پرداخت فوق‌العاده ایثارگری رفع می‌شود. حال كه این اصلاحیه در مجلس در حال انجام است تكلیف فرزندان شهدا در این اصلاحیه روشن شود و این نابسامانی كه برخی دستگاه‌ها نسبت به پرداخت فوق‌العاده ایثارگری آنان اقدام نمی‌كنند، حل شود و نام آنان نیز به صراحت در متن اصلاحیه درج شود.

با درج سازمان‌های بازنشستگی در اصلاحیه ماده(51) بازنشستگان ایثارگر می‌توانند فوق‌العاده ایثارگری خود را از این سازمان‌ها دریافت كنند.

در ماده(9) اصلاحیه ظاهرا تبصره(2) ماده (58) موضوع شكایت ایثارگران از عدم اجرای قانون جامع در كمیسیون ماده 16 حل شده است اما نكته مهمی كه از آن غفلت شده، حذف جانبازان زیر 25درصد از طرح شكایت در كمیسیون ماده 16 است. قطعا هدف نمایندگان حذف بخشی از ایثارگران از حقی كه در گذشته داشته‌اند نیست. لذا این غفلت می‌تواند با اصلاح عبارت «ایثارگران مشمول این ماده» به «ایثارگران مشمول این قانون» رفع شود.

در ماده (10) طرح خدمات‌رسانی ماده(60) قانون جامع موضوع اعاده به خدمت ایثارگران اصلاح شده است. در این اصلاحیه فرزندان شهدا به جانبازان و آزادگان ملحق شده و می‌توانند برای یك بار تقاضا اعاده به خدمت داشته باشند اما نكته‌ای كه باید در آن تامل بیشتری كرد عبارت «با احتساب سوابق ایثارگری» است كه به اصلاحیه اضافه شده و در قوانین گذشته وجود نداشت. این اصلاحیه به نوعی تحمیل در استفاده سنوات ایثارگری در سوابق آنان تعبیر خواهد شد در حالی كه استفاده از سنوات ایثارگری منوط به تمایل ایثارگران در استفاده از آن است، لذا بهتر است از متن اصلاحیه حذف شود.

حذف تبصره(66) قانون جامع در اصلاحیه از بهترین مصوبات این اصلاحیه است. ماده(66) قانون جامع، موضوع تامین و پرداخت هزینه‌های شهریه ایثارگران و فرزندان آنان را بیان كرده است، لكن تبصره آن تعیین رشته‌های تحصیلی مورد نیاز، نوع، میزان و شرایط پرداخت هزینه را به موجب آیین‌نامه‌ای كه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، مشروط می‌كرد. این موضوع نوعی سلب‌اختیار و محدود ساختن خدمات بود كه با این اصلاحیه مرتفع می‌شود.


ایثارگران بدانند؛ اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(۴)

دفاع > جانباز - تغییرات ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی موضوع سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به قرار زیر است:

1- در این اصلاحیه به سهمیه مقاطع تحصیلی خارج كشور شفاف‌تر و صریح‌تر اشاره شده است.
2- میزان سهمیه از 20درصد به 25درصد افزایش یافته است.
3- رزمندگان با حداقل 6ماه حضور در جبهه به سهمیه اضافه شده‌اند و عنوان داوطلبانه كه در قانون سهمیه رزمندگان وجود داشت حذف شده است. لذا كلیه رزمندگانی كه 6ماه حضور در جبهه داشته باشند می‌توانند از این سهمیه برخوردار باشند.
4- قید 25درصد كه برای استفاده سهمیه همسر و فرزندان جانباز در قانون وجود داشت در اصلاحیه برداشته شده و همسر و فرزندان جانبازان زیر 25درصد هم می‌توانند از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند.
5- خواهر و برادر شهید به سهمیه اضافه شده است.

با توجه به اصلاحات مناسب فوق نكاتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد:
الف- با الحاق رزمندگان به ماده 70 قانون جامع، قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی موضوع 40درصد سهمیه پذیرش رزمندگان و اصلاحیه‌های بعدی آن، موضوعیت خود را از دست خواهد داد.
ب- حال كه به بهانه تصویب قانون جامع و ماده70 آن و اصلاحیه مد نظر كمیسیون اجتماعی مجلس عملا سهمیه 40درصدی رزمندگان و سهمیه 5درصدی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شده است، شایسته است محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده در اصلاحیه‌های قانون سهمیه رزمندگان مبنی بر محدودیت حداكثر دوبار استفاده از سهمیه برای رزمندگان به ازای هر 6ماه كامل خدمت اضافی یا محدودیت یك بار استفاده از سهمیه برای همسران جانبازان به صراحت حذف شود تا بهانه‌ای برای بدفهمی مجریان در تضییع حقوق ایثارگران نباشد.
ج- با توجه به توسعه كمی دانشگاه‌ها و كاهش ایثارگران و فرزندان آنان در استفاده از سهمیه‌ها، مناسب است همسر و فرزندان رزمندگان نیز به سهمیه اضافه شوند.
برابر ماده 13 اصلاحیه، ماده71 قانون جامع كه بازنگری آن یك ضرورت بود، اصلاح شده است.

ماده 71 به جذب و استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی اشاره دارد. نكات اصلاحی به شرح زیر است:
1- حداقل سهمیه جذب و استخدام از 10درصد به 20درصد افزایش یافته است.
2- درصد برای جانبازان و سابقه اسارت برای آزادگان حذف شده و كلیه جانبازان و آزادگان می‌توانند بدون در نظر گرفتن درصد و سابقه اسارت از سهمیه برخوردار شوند.
3- شمول سهمیه از فرزندان جانبازان 50درصد و بالاتر به فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و همچنین از فرزندان آزادگان بالای 3سال اسارت به فرزندان آزادگان بالای یك سال اسارت تغییر یافته است.
4- برادران و خواهران شهدا به سهمیه اضافه شده‌اند.

در ماده 14 اصلاحیه به اصلاح تركیب كمیسیون ماده 16 رسیدگی به جانبازان اشاره دارد. عنوان كمیسیون به كمیسیون رسیدگی به شكایات ایثارگران تغییر یافته است. از تركیب دو نماینده بنیاد در كمیسیون یكی كم شده است و نماینده ستاد كل نیروهای مسلح جایگزین نماینده وزارت دفاع شده است. از نكات مهم در اصلاح تركیب كمیسیون، افزودن یك نفر قاضی ترجیحا ایثارگر به تركیب كمیسیون است كه می‌تواند ضمانت اجرایی احكام صادره كمیسیون را تقویت كند. عضویت یك ایثارگر با معرفی كمیسیون اجتماعی مجلس نیز از نكات مثبت اصلاحیه كمیسیون است كه موجب تقویت ارتباط ایثارگران با كمیسیون خواهد شد. عبارت انتهایی ماده 16 قانون تسهیلات كه بیان می‌دارد: «تصمیمات كمیسیون مزبور قطعی و لازم‌الاجرا بوده و عدم اجرای به‌موقع آن خلاف قانون محسوب و قابل تعقیب در مراجع ذیصلاح می‌باشد». نباید حذف شده و در انتهای اصلاحیه افزوده شود. برای تأكید بر ضمانت اجرایی احكام صادره بهتر است دایره اجرای احكام دیوان عدالت اداری و دادگاه عمومی و انقلاب حسب مورد موظف باشند با توجه به حضور یك قاضی در كمیسیون به طور مستقیم پیگیر عدم اجرای آرای صادره در دستگاه‌های اجرایی باشند.





طبقه بندی: اقتصادی، اجتماعی،

تاریخ : جمعه 24 مرداد 1393 | 10:21 | نویسنده : حسین | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • قمرالعشیره